ارائه خدمات به ۱۷۰ هزار مددجو در ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی میزبان ۱۶۶ کانون خدمات اجتماعی است که با اجرای ۲۰ برنامه ابتکاری، به بهبود کیفیت زندگی ۱۷۰ هزار مددجو می‌پردازندبیش.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی آذربایجان شرقی، نشست تخصصی کارگروه مراکز مثبت زندگی بهزیستی استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر صحاف، مدیرکل بهزیستی استان، دکتر عقیلی، رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی ستاد بهزیستی کشور، اعضای شورای اداری و مسئولان مراکز مثبت زندگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر صحاف ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گزارشی جامع از عملکرد مراکز مثبت زندگی ارائه داد و نقش مؤثر این مراکز در خدمت‌رسانی به جامعه هدف را برجسته دانست.

ارائه خدمات به ۱۷۰ هزار مددجو در ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی آذربایجان شرقی

فعالیت گسترده و بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص

مدیرکل بهزیستی استان اعلام کرد: هم‌اکنون ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی در سطح استان فعال هستند که ۶۳ مرکز در تبریز و مابقی در سایر شهرستان‌ها مستقرند. این مراکز با اتکا به نزدیک به ۵۰۰ نیروی متخصص با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، خدمات متنوعی را به مددجویان ارائه می‌دهند.

آمار خدمات و پوشش مددجویان

در این نشست، مدیرکل بهزیستی استان، آمار دقیق خدمات ارائه‌شده را نیز بدین شرح مطرح کرد:

- ۶۹,۴۵۴ پرونده فعال در سطح استان

- ۳۷,۱۱۱ پرونده در مراکز دولتی

- ۲,۱۳۸ پرونده پشت نوبت

- پرداخت مستمری به ۱۰۵,۲۶۱ مددجو

ارائه خدمات به ۱۷۰ هزار مددجو در ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی آذربایجان شرقی

آموزش، توانمندسازی و ارتقای تخصصی نیروها

صحاف آموزش مستمر را از اولویت‌های اصلی بهزیستی دانست و به موارد زیر اشاره کرد:

- برگزاری ۳ دوره آموزشی پودمانی برای ۱۰۰ نفر از نیروهای تازه‌وارد با همکاری دانشگاه علمی‌کاربردی نسل فردا

- تشکیل جلسات آموزشی آنلاین فصلی برای آشنایی با سامانه‌ها و دستورالعمل‌ها

گزینش دقیق و برنامه‌ریزی عملیاتی

در راستای ارتقای کیفیت خدمات، ۱۸ نفر از مسئولان فنی جدید پیش از معرفی به کارگروه، توسط تیم تخصصی ستادی مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین، جلسات ماهانه کارگروه عملیاتی به‌صورت منظم برگزار می‌شود. این را صحاف گفت.

اجرای ۲۰ برنامه ابتکاری در سال‌های آتی

این مقام مسئول از تدوین و اجرای ۲۰ برنامه نوآورانه در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ خبر داد که با همکاری کارشناسان ستادی و مراکز، در راستای ارتقای کیفیت خدمات طراحی شده‌اند.

نظارت مستمر و صحت‌سنجی پرونده‌ها

نظارت سیستماتیک به‌عنوان رکن اصلی پیشگیری از آسیب‌ها معرفی شد. در این راستا:

- بازدیدهای تخصصی و تیمی مستمر از مراکز انجام می‌شود

- صحت‌سنجی ماهانه ۱۰ درصد از پرونده‌ها در دستور کار قرار دارد

ارائه خدمات به ۱۷۰ هزار مددجو در ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی آذربایجان شرقی

توسعه مراکز و پایش پرونده‌ها

وی خاطرنشان کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته، ۶ مرکز جدید جایگزین مراکز لغوشده پیشین شده‌اند. همچنین، پایش مستمر پرونده‌ها و جایگزینی به‌موقع از اقدامات جاری اداره کل است.

اجرای طرح‌های تخصصی و نوین

صحاف افزود: در راستای ارائه خدمات جامع، مراکز مثبت زندگی طرح‌های متنوعی را اجرا می‌کنند، از جمله:

- CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه)

- آموزش‌های مهارت‌های زندگی، خودمراقبتی، پیش از ازدواج

- طرح‌های سلام، غربالگری اضطراب کودکان، مانا، تسهیل‌گری اشتغال، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

- آگاه‌سازی زنان ۱۳ تا ۴۵ ساله

- برنامه‌های پیشگیری از معلولیت سالمندی و اعتیاد

- طرح‌های آمبلیوپی (تنبلی چشم)، محب و سایر اقدامات تخصصی

در پایان، مدیرکل بهزیستی استان بر تداوم تلاش‌ها برای ارتقای کمی و کیفی خدمات مراکز مثبت زندگی و پاسخ‌گویی مؤثر به نیازهای مددجویان تأکید کرد.

ارائه خدمات به ۱۷۰ هزار مددجو در ۱۶۶ مرکز مثبت زندگی آذربایجان شرقی

کد خبر 155725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد